Wednesday, June 18, 2014

JEJAKA IDAMAN MALAYA - BAB 11


LANGKAH diatur kemas keluar dari lif. Aqeela leka membelek telefon bimbit di tangan hingga tidak sedar dia terlanggar seseorang. Dia mendongak bila terasa ada seseorang yang menghalang laluannya.

“Kau.” Aqeela mengeluh lemah.

“Boleh jumpa sekejap?” Farid tersenyum manis.

“Untuk apa? Kau faham tak, antara kita dah tak ada apa-apa? Kau dah ada Anidah. Pergilah kepada dia. Tolonglah jangan kacau aku lagi.” Tona suara Aqeela naik satu oktaf. Tika ini dia tidak pedulikan orang disekeliling. Biarlah apa orang hendak kata. Dia perlu kuat untuk membela diri sendiri.

“Qeela, please… Sekejap saja pun jadilah. Aku janji lepas ni aku takkan kacau kau lagi.” Farid merayu.

“Aku tak boleh.” Aqeela menggeleng laju.

“Qeela, jom.” Abby memaut lengan temannya untuk pergi dari situ. Satu jelingan tajam dihadiahkan kepada Farid.

“Aqeela!” Farid menjerit. Geram bila Aqeela langsung tidak menghiraukannya.

“Farid, aku rasa lebih baik kau balik. Don’t make a mess here. Kalau tidak…” Shahnaz yang baru keluar dari lif cuba memberi amaran.

“Kau siapa nak halang aku? Aqeela!!!” Farid menjerit kuat kepada Shahnaz sebelum menjerit memanggil nama Aqeela.

“Pak cik!” Shahnaz menjerit memanggil pengawal keselamatan yang bertugas.

Farid mendengus kuat. Dia terus berlalu pergi sebelum sempat pengawal keselamatan yang dipanggil menghampirinya.

“Kau okey?” Abby memandang Aqeela.

“Entah.” Aqeela memandang kosong wajah Abby.

“Qeela, aku rasa lebih baik kau duduk sini aje. Tenangkan diri. Kita orang tapaukan.” Shahnaz cuba memberi cadangan setelah melihat Aqeela seperti hilang dalam dunia realiti.

“Hmmm…” Aqeela berjalan lemah menuju ke sofa yang memang ada di ruang lobi.

Aqeela termenung. Terasa kepalanya sedikit berat. Kenapa perkara ini harus terjadi sekarang? Kenapa mesti dua orang yang telah mengkhianati dia datang mengganggu? Kenapa mesti merosakkan hari-hari cerianya? Serabut.

“Hei,” tegur seseorang yang melabuhkan punggung betul-betul di sebelah Aqeela.

Aqeela menoleh ke sisi. Oh! Si dia. Pandangannya dikalihkan ke hadapan semula. Tidak membalas langsung sapaan yang diberi.

“Kenapa ni? Risau pasal esok ke?” Hisyam memandang wajah Aqeela yang tidak beriak.

Aqeela hanya menggeleng.

Then? Talk to me. I’m a good listener.” Hisyam cuba memujuk.

Aqeela masih mengunci mulutnya.

“Dah breakfast? Teman I. Tak sempat nak makan dekat rumah tadi. Bising mommy.” Hisyam mencuba lagi.

“Eh! Encik Hisyam.” Abby menegur.

Hisyam tersenyum dan mengangguk.

“Qeela, jom. Kita makan sekali.” Shahnaz menunjukkan bungkusan plastik di tangan.

Aqeela masih mendiamkan diri.

Hisyam tidak senang duduk. Dia memandang kedua-dua teman rapat Aqeela. Pandangannya menuntut penjelasan daripada mereka berdua.

“Farid datang tadi.” Abby buka cerita.

Damn.” Hisyam mengeluh. Apa lagi si jantan tu nak. Dah jadi tunangan orang pun masih mahu mengacau perempuan lain.

“Kami naik dululah, Encik Hisyam.” Abby dan Shahnaz meminta diri bila dilihat Aqeela masih seperti tadi.

Hisyam angguk. Wajah yang sekian lama mencuri hatinya dipandang semula. Nafas dihela dalam-dalam. Apa yang bakal dia luahkan bukan bermaksud dia tidak ikhlas. Dia sebenarnya sudah tidak sanggup melihat gadisnya menanggung semuanya seorang diri. Badan ditegakkan. Wajah di sebelah direnung dalam-dalam.

“Kita pendekkan tempoh pertunangan. Itu saja yang I mampu tolong.” Hisyam terus bangkit dan keluar dari bangunan.

Aqeela hanya memandang. Kata-kata yang baru didengarnya tadi dibiarkan berlalu sepi.



TERDENGAR suara orang berbalah di dalam bilik. Bukan apa pun. Gaduh-gaduh manja anak beranak. Hanya pasal baju.

"Eee...tak payahlah nak pakai semua ni, mak." Aqeela dah buat muncung itik.

"Kamu jangan nak mengada-ngada. Kamu nak mak mentua kamu tengok kamu selekeh." Mak Cik Hendon bentangkan baju kurung moden lace kuning air di atas katil Aqeela.

"Ini macam nak menikah aje." Aqeela suarakan ketidakpuasan hatinya.

"Cadangnya memang nak buat macam tu." Mak Cik Hendon ketawa.

"Emak!!!" Aqeela hentak kaki.

"Haishhh...merisik dan tunang. Dua minggu aje. Dato' dengan Datin cakap anak bujang dia tak nak ikat lama-lama. Risau sebab ada yang mengacau," Mak Cik Hendon duduk di birai katil.

"Dua minggu?! Mana sempat nak sediakan semuanya. Mak ni kenapa tak bincang dengan orang dulu." Aqeela dah mencebik.

"Semuanya dah siaplah, nak oiii. Tinggal kamu pergi kursus kahwin dengan uruskan borang-borang segala."

“Cepatnya." Aqeela mengeluh.

"Farid datang jumpa kamu lagi ya?" Mak Cik Hendon merenung wajah Aqeela. Tajam.

“Siapa cakap?” Aqeela memandang emaknya. Bibir diketap. Dia dah boleh agak siapa yang menyampaikan berita yang kurang enak itu kepada emaknya.

“Betullah tu?” tebak Mak Cik Hendon.

“Orang tak layan. Tak tahulah kenapa dengan dia tu. Meroyan macam orang gila talak.” Aqeela menekur lantai.

“Baguslah. Ingat sikit dia tu tunang orang. Qeela pun bakal jadi tunangan orang. Masing-masing dah ada kehidupan sendiri. Jangan nak menyusahkan diri. Ingat tu.” Mak Cik Hendon cuba memeberi nasihat. Dia tahu Aqeela tidak akan memalukan dia dan suami.

“Orang tahulah. Orang belum gila nak melayan dia.” Aqeela merendahkan suaranya.

“Dah. Pergi pakai baju tu. Tak payah nak sentap-sentap. Orang nak bertunang kena tunjuk muka happy. Mak keluar dulu.” Mak Cik Hendon menepuk perlahan paha Aqeela sebelum bangkit dan keluar dari bilik anaknya.

“Kena pakai juga ke mak?” Muncung Aqeela muncul balik.

“Ya!” Mak Cik Hendon menjerit kuar dari luar bilik.



SEMUANYA berjalan lancar. Keluarga Hisyam datang dengan dua buah kereta tidak termasuk Hisyam yang memandu sendiri. Pak Cik Arip menjemput semua tetamu untuk menikmati sedikit hidangan yang disediakan. Majlis merisik dan pertunangan hanya diadakan secara kecil-kecilan. Itu adalah permintaan keluarga Hisyam yang tidak mahu menyusahkan keluarga Aqeela.

"Dua minggu? You faham tak? Dua minggu." Aqeela tengok Hisyam besar kecik besar kecik aje. Tersengih macam kerang busuk pula tu.

"Tak apalah. Habis tu si Farid samdol tu asyik kacau you aje. Benganglah I." Wajah Hisyam bertukar serius.

"Tak boleh ke bincang dengan I dulu?" Tangan Aqeela sudah bersilang di dada.

"Kenapa? You nak cepatkan lagi, eh?" Hisyam tersengih. Tak lama sebelum dia mencicit masuk ke dalam rumah.

Aqeela ketap bibir. Ditangannya tergenggam safety boot yang digunakan ayahnya untuk ke kebun.

"Arghhh!!!" Aqeela menjerit melepaskan geram.

"Kenapa ni?" Mak cik Hendon menerpa ke luar rumah. Dibelakangnya Datin Hanum yang turut serta keluar.

Yang Aqeela geram orang yang berdiri di belakang Datin Hanum. Tersengih gatal. Siap kenyit mata lagi. Selamba betul. Buat darah dia mendidih aje. Nasib aje dah rasmi menjadi tunangan dia.

“Hisyam?” Datin Hanum memandang anak bujangnya.

“Tak tahu.” Hisyam menggeleng.

“Tu nak buat apa kasut ayah tu? Pergi makan sana. Ajak Hisyam sekali. Jomlah Hanum.” Mak Cik Hendon masuk ke dalam rumah semula.

Datin Hanum menuruti langkah bakal besannya. Sempat dia mencubit lengan Hisyam. Bukan dia tak nampak Hisyam dengan Aqeela tadi berbual berdua. Ini mesti ada yang diusiknya.

Hisyam hanya menyeringai. Wajah tunang tersayang dipandang.

“Apa tengok-tengok?” Aqeela menjeling. Kaki di atur menuju ke halaman rumah. Bagi sejuk sikit hati yang sedang mendidih.

“Tak nak makan ke?” Hisyam mengejar.

“Tak lapar.” Aqeela menjawab malas.

“I lapar.” Hisyam buat muka monyok.

“Pergilah makan sana. Buat apa ikut I?” Aqeela dah cekak pinggang.

“Tak ada kawan.”

“Punyalah ramai manusia dekat dalam rumah tu. You boleh cakap you tak ada kawan?”

“Makan dengan dia orang tak best. Makan dengan you seronok sikit.”

“Mengadalah you ni.”

“Mengada dengan tunang sendiri tak apa. Esok dekat pejabat I nak beritahu semua orang yang kita dah bertunang. Senang sikit. Tak payah nak pergi mana-mana kena sorok-sorok.” Wajah bangga jelas terbayang pada wajah Hisyam.

"You jangan nak mengada-ngada beritahu semua orang." Aqeela jegilkan mata.

"Tell me, why can't I?" Hisyam tenung wajah ayu tunangannya.

"Nanti I tak datang kerja dua minggu. Errr...hah yalah. Dua minggu." Aqeela ketap bibir. Dalam kepala berlegar macam-macam. Apa aku merepek ni? Nampak macam aku beria-ia nak buat persediaan kahwin. Arghhh...mulut tak ada insuran betullah.

"Baguslah. Memang banyak benda you kena selesaikan sebelum tarikh kita nikah tu." Hisyam tersenyum senget.

"Eee...bukan macam tulah." Aqeela menggeleng laju.

"Then?" Hisyam angkat kening.

"You pernah dengar tak hadis pasal bertunang ni. I ada terbaca satu hadis ni yang menyatakan pertunangan perlu dirahsiakan dan perkahwinan perlu dihebahkan. I tak nak tanggung risiko. Manalah tahu tak jadi kahwin." Aqeela menunduk.

"Jangan cakap macam tu boleh tak?" Hisyam tak senang duduk. Gerun pula bila mendengar kata-kata Aqeela.

"Sebab tu I cakap jangan beritahu kepada sesiapa pun. Takut ada orang dengki dan iri hati. Cukuplah kita-kita saja yang tahu." Aqeela mengangkat wajahnya. Renungan penuh kelembutan dilemparkan kepada Hisyam.

"Make sense. Habis tu macam mana kita nak uruskan semuanya tanpa orang lain tahu?" Hisyam kembali tenang. Wajah Aqeela turut dipandang.

"Kita jumpa dekat luar ajelah. You pandu kereta you sendiri. I pandu kereta I sendiri." Aqeela mengangguk. Cuba memberi cadangan yang difikirkannya bernas.

"Naaa..." Hisyam menggeleng. Jari telunjuk turut dilayangkan ke kiri dan ke kanan di depan wajah Aqeela.

Aqeela buka pintu kereta Hisyam. Dia duduk dengan ke dua-dua belah kaki tergantung ke luar. Penat berdiri. Banyak betul bantahan si tunang. Memang sampai ke malamlah tiada kata putus.

"Apa-apa pun kita guna satu kereta aje. I bukan apa. I takut si Farid tu datang kacau you lagi. Yalah, dia kan tak tahu you tu dah bertunang." Hisyam yang sudah bertinggung di hadapan Aqeela merenung wajah Aqeela.

"Susahlah macam ni." Aqeela mengeluh.

"Susah apanya? In case kalau ada orang nampak dan tanya macam-macam. Kita berterus-terang. Habis cerita." Hisyam cuba meyakinkan Aqeela.

"I takut orang mengata." Akhirnya Aqeela beritahu juga apa yang terbuku dihatinya.

"Qeela...mulut orang kita tak boleh nak tutup, sayang. Biarlah apa orang nak kata. Kita yang nak kahwin. Bukan dia orang. Jangan fikir yang bukan-bukan, please," rayu Hisyam.

Pandangan redup mata Hisyam bertaut dengan Aqeela. Masing-masing cuba menyelami dasar hati sendiri. Cuba mencari ketenangan. Cuba meredakan getaran.

"Dekat sini lovebirds ni bercengkerama rupanya." Dato' Azman menegur.

Hisyam terus berdiri. Belakang tengkuk diurut perlahan. Malu bila Dato’ Azman berkata begitu.

Aqeela turut sama berdiri. Terpandang wajah emaknya dan Datin Hanum yang sedang tersenyum. Sengihan lebar ayah dia lagilah. Tak menahan betul.

“Dah makan ke belum?” soal Mak Cik Hendon. Sedari tadi dia memang tak nampak langsung kelibat Aqeela di dalam rumah selepas dia menyuruh Aqeela menemani Hisyam makan.

Aqeela menggeleng.

“Hisyam pun belum makanlah ni?” Mak Cik Hendon memandang ke arah bakal menantunya.

“Belum.” Hisyam tersengih.

“Laaa…semua dah nak balik ni.” Pak Cik Arip memandang bakal besannya dan yang lain.

“Hisyam bawa kereta dia sendiri, bang. Tahulah dia nak balik macam mana. Kami gerak dululah.” Dato’ Azman menepuk bahu Pak Cik Arip.

Mereka semua bersalam-salaman. Kereta yang bergerak keluar dari halaman rumah diperhatikan sehingga hilang dari pandangan. Pak Cik Arip terus masuk ke dalam rumah selepas berbual sekejap dengan Hisyam.

“Pergi makan sana. Mak dah sediakan dekat meja makan tu. Ajak Hisyam sekali,” arah Mak Cik Hendon.

“Tapaukan aje tak boleh ke mak?” Aqeela terkelip-kelip memandang emaknya.

“Ouchhh…” Aqeela menyeringai bila Mak Cik Hendon mengetip pinggangnya.

“Masuk, Hisyam. Pergi makan sana. Perut tu masuk angin nanti kalau lambat makan.” Mak Cik Hendon menggamit Hisyam. Dia terus masuk ke dalam rumah.

Hisyam angguk. Satu kenyitan dihadiahkan kepada Aqeela. Sengaja mahu mengusik.

“Berlagak eh. Mak ni belum apa-apa dah lebihkan orang luar.” Aqeela membentak. Dia masuk ke dalam rumah sambil menghentak-hentakkan kaki.

Hisyam hanya tersenyum dengan tingkah Aqeela. Anak manja. Macam itulah.

P/S Harap kawan-kawan dapat tinggalkan komen. Terima kasih atas sokongan anda semua.

20 comments:

  1. best kak syeena ... hisyam lebiuu hihi <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih abby....hisyam cakap lebiu three....eh eh eh...tarik balik sebab aqeela dah jeling2 tu...miahahahahaha...

      Delete
  2. harap2 majlis pernikah dorang berjalan dengan lancar tanpa gangguan dari sesiapa, hisyam ni dah mcm kucing garung lagaknya, melekat tak nak berpisah hehehehe ... Farid shooo shooo go away.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kucing garung tu macam mana mask d.....yeah... farid tu kasi tendang ke parit aje....

      Delete
  3. syeena
    kenapa sikit sangat..
    hahaha..
    hope majlis 2 minggu lagi berjalan dgn lancar..
    taida halanagnd ari faris mengong tu..
    hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak dah ni weiiii...farid si pengacau...

      Delete
  4. Hentak jgn x hentak kaki tu Qeela, lps kawin nanti kalo hentak kaki dah dosa lak

    ReplyDelete
  5. Wakakaakakaa... Hamek ko 2 minggu je

    ReplyDelete
  6. Tk sbr nk tunggu majlis diorg..hehehehe..

    ReplyDelete
  7. Wah hisyam... belum pape lg mak mertua dh sayang ni.. pe cer.. heheh
    habis la hang qeela..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak cik hendon saja nak usik anak dia tu...

      Delete
  8. Selamat pagi syeena,

    Hurm semalam sempat like je kat fb... masa jeles la ngan akak smlm... benciiii betul

    ish si Farid ni melampau tulll dia... mcm gila talak 3 plak gayanya...

    yg si syam plak mengusik je kerja dia... Qeelaaa... nak sentak.. nak hayun ngan kasut kebun nak apa .. blh lagi buat masa ni.. dah Syam salam tangan kadi... Qeela dah kena turn 360 dah... nak sentap manja manja blh2 ... itu menambah kasih sayang

    ish ish dato'... sporting hbis dia.. Lovebird di panggilnya ya..

    suka la penampilan Syeena dlm JIM ni... nampak tiada beza taraff...

    good job and well done

    love u Syam... Qeela dan love berbintang2 untuk Syeena Hamdan
    kak ita

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq kak ita.....taraf? hurmmm...saya dikelilingi oleh mereka yang berkedudukan tetapi tidak pernah membezakan taraf. kalau ada pun mungkin sikitlah...hehehehehe....thanks again kak ita...

      Delete